een niet zo simpel bca´tje - Reisverslag uit Salta, Argentinië van Robin Vliet - WaarBenJij.nu een niet zo simpel bca´tje - Reisverslag uit Salta, Argentinië van Robin Vliet - WaarBenJij.nu

een niet zo simpel bca´tje

Door: Robin van Vliet

Blijf op de hoogte en volg Robin

09 Juli 2009 | Argentinië, Salta

Ok een niet zo simpel bca`tje. Van Bolivia via Chili naar Argentinië is geen abc´tje.

Ok laat ik eerst even zeggen dat er echt supermooie foto´s op mijn hyvespagina staan!

Ok laat ik eerst even terug gaan naar Bolivia, want daar heb ik de afgelopen anderhalve week erg mooie dingen beleefd. Nadat ik bij het Titicaca meer ben geweest, ben ik teruggegaan naar La Paz. Daar heb ik een mountainbiketocht gemaakt over de gevaarlijkste weg ter wereld! Echt een kick. Eerst 20 kilometer downhill over asfalt met snelheden rond de 65 - 70 kilometer per uur. Daarna 40 kilometer over de weg die bekend staat als meest gevaarlijke weg ter wereld. In het verleden was het zo dat er hier jaarlijks ongeveer 250 mensen omkwamen. Echt de afgronden waren indrukwekkend. Kijk maar effies naar de foto´s.

Ok het is dan denk ik wel even terecht om mijn lieve moedertje gerust te stellen. Dus mammie: allereerst moesten we een nip nemen van een flesje met 96% alcohol en ook wat over je voorband en de grond gooien. Dit als bijgeloof voor een goede afloop. Tegenwoordig is er voor vrachtverkeer en auto´s een andere route, dus minder verkeer op deze weg en daarom minder gevaarlijk. Er vielen vooral veel slachtoffers door dronken bestuurders (hele bussen met mensen) die de afgrond in reden. De mountainbikes waren zeer goed en je kon constant je snelheid controleren. Er was constant begeleiding. De verhalen die je hoort over fietsers die wel de klif zijn afgereden variëren van slechte fietsen van lokale Boliviaanse aanbieders tot het onder invloed zijn van drugs of alcohol of gewoon roekeloosheid. En als laatste droeg ik natuurlijk wel een helm hè mammie! Als ik een paar honderd meter naar beneden was gedonderd had dat in ieder geval geholpen! Ik vind het echt zo lief en netjes van mijzelf om mijn moedertje effies gerust te stellen.

Ok op naar het volgende prachtige avontuur. Een driedaagse tocht met een dikke jeep over de zoutvlaktes van Bolivia. Echt zo ontzettend indrukwekkend. Een gebied van 2000 kilometer met alleen maar zout om je heen en wat bergen op de achtergrond. Echt bizar. De volgende dag dwars door de woestijn met elke vijftien minuten een ander landschap van meren met flamingo´s tot vreemde rotsformaties. Overdag was het qua temperatuur wel te doen, maar ´s nachts werd het wel -15 graden. En je slaapt echt niet in een hotel vergelijkbaar met het vijfsterren Hilton in Moskou met champagne en aardbeien bij het ontbijt!!! Nee gewoon in één of ander dorpje waar een paar bouwvallen staan zonder verwarming en douche. Ik sliep dus met twee paar sokken aan, thermisch ondergoed, een soort wollen broek (gekocht voor 3 eurie), een thermisch shirt, een gewoon shirtje, een dikke trui en een muts op mijn hoofd. En dat alles weer in een slaapzak onder nog drie, vier dekens. De laatste dag moesten we om vijf uur opstaan, want we gingen naar warmwaterbronnen. Heerlijk om dan te genieten van een warm natuurbadje. Alleen ja dan komt er ook weer een moment dat je er uit moet en ja als sjappie Robin dan zijn handoekje vergeet, is het toch best wel een beetje heel erg fris zeg maar!! Kijk maar effies naar de foto´s.

Ok op naar Chili. De tocht eindigde voor mij in San Pedro in Chili. Echt een Lucky Luke woestijnstadje. Daar heb ik dus echt helemaal niets anders gedaan dan in de zon zitten. Zelfs niet eens mijn rugzak meer uitgepakt na die dagen. Bekijk het maar.

Ok en nu dan eindelijk ook Argentinië. Daar keek ik echt naar uit. Tot nu toe echt een fijn land. Vanuit Chili slechts tien uurtjes met een bus naar Salta. Een wat grotere stad. Ook hier de afgelopen dagen eigenlijk nog niet zoveel gedaan. Met een redelijk groepje vanuit Chili zijn we hier naartoe gegaan. Echt lekker uit eten geweest en een flesje wijn kost in een restaurant echt maar 2-3 euro. je hebt dan echt een prima wijntje! Oh en het leven begint hier allemaal wat later. Echt om een uurtje of tien ´s avonds uit eten tot een uurtje of twaalf, daarna effies wat drinken en dan begint het stappen om een uurtje of twee. Best vaag als je dan om een uurtje of tien in de ochtend thuis komt van het stappen!

Ok allemaal. Best een uitgebreid verslagje volgens mij, maar kijk nou effies naar de foto´s. Ik ga morgen weer verder naar een nieuwe stad: Mendoza. De kenners weten dan gelijk dat deze stad ook bekend staat om de goede wijnen! Tot de volgende keer.

  • 09 Juli 2009 - 23:43

    Steef:

    Vamos vamos Argentina.....vamos vamos a ganar..........! Disfrutalo!!!

  • 10 Juli 2009 - 06:49

    Marjo:

    vooral lief en netjes van je om me pas ACHTERAFgerust te stellen !!! Mooie dingen allemaal weer, ga zo foto's kijken x m

  • 10 Juli 2009 - 06:49

    Ruud:

    Klinkt allemaal goed chef! Ik mis alleen de wilde verhalen, krijgen we daar nog een ongecensureerde mail van?

    En hoe gaat het met de kilootjes? ;)

    Veel plezier nog!

  • 10 Juli 2009 - 06:51

    Peetje :

    Geweldige verhalen! Geniet ervan!


  • 10 Juli 2009 - 07:20

    Rob:

    Ok

  • 10 Juli 2009 - 07:23

    Geert:

    Klinkt goed allemaal, toch maar Peru overgeslagen? Veel plezier in Argentinie!

  • 10 Juli 2009 - 07:46

    Kim V D :

    Robin!
    Wat een stoere verhalen zeg! Zo te lezen vermaak je je wel. Geniet van alles en zorg een beetje goed voor jezelf. X Kim

  • 10 Juli 2009 - 08:33

    CoCor:

    Hoi neeffie,mooi verslag
    spannende belevenissen.
    Hebben eventueel nog een doorwerkjas met capuchon voor je. Goede reis verder, groetjes en tot ziens.

    CoCor

  • 10 Juli 2009 - 08:35

    Aad:

    Nou, dan is je aardige vadertje ook weer gerustgesteld. Die kan de boetes betalen en de APK regelen. Nou ja, ik neem niet aan dat je daar een boete krijgt voor te hard fietsen. Voor de rest klinkt het allemaal weer erg goed. Ik zal zometeen ook de foto's gaan bekijken, we horen of lezen wel weer iets van je.
    gr. pap

  • 10 Juli 2009 - 08:50

    Tim:

    Sinds wanneer ben jij een wijnkenner?

    Als je in Argentinië niet los ga, ga je nooit meer los!

    Geniet ervan! Wij genieten hier van het prachtige uitzicht op de A16 en Mc Donalds met regen en alweer de eerste vrijdag file.

  • 10 Juli 2009 - 10:07

    Kevin:

    Nieuw stopwoordje is OK of niet ;-)
    wij nog 9 dagen :))

  • 10 Juli 2009 - 10:11

    Kevin:

    ps bedankt voor de ongecensureerde mail die was ook super!

  • 10 Juli 2009 - 10:13

    Ilke:

    Wat geweldig!!! ruilen??
    Lief van je om je moeder gerust te stellen.Denk dat we bij MenM ook niet veel meer aan je zouden hebben gehad na een val.... Wel zo gezellig om je straks weer terug te zien. Geniet van Mendoza! maar wel met mate... haha.
    Liefs Ilke

  • 10 Juli 2009 - 10:24

    Tes:

    Hey Rob, echt gave dingen meegemaakt daar! En ik vond het leuk om je van de week even gesproken te hebben! Veel plezier nog! En ga je nu ook de tango leren daar?! X tes

  • 10 Juli 2009 - 11:20

    Linda F:

    Leuk om weer een verhaal van je te lezen! Wat een hel om met -15 graden te moeten slapen! Ik heb je foto's gezien, ziet er allemaal mooi uit! Veel plezier nog! XXX

  • 10 Juli 2009 - 13:57

    Robert:

    Is er niet gevoetbald eigenlijk? Finale Copa??

  • 10 Juli 2009 - 14:03

    Celine:

    Hey Robbie,

    heb net je foto's bekeken. Echt heel gaaf man. Lekker weggetje wel. Is weer eens wat anders dan de A16 naar HI AMbacht he?

    Liefs,
    C

  • 10 Juli 2009 - 16:44

    Opa:

    prima die avonturen Robin maar hou wel je verstand erbij

    nog veel plezier opa

  • 10 Juli 2009 - 17:27

    Kirsten:

    Hé Robin,
    Klink allemaal weer erg goed! En de foto's zijn super. Ik kijk weer uit naar de volgende verhalen!
    Veel plezier nog!
    Kus Kirsten

  • 10 Juli 2009 - 17:59

    Pascal:

    Hey Robin,

    Wat ben je toch een gevoelige jongen hé! Mama zal trots op je zijn :-) De foto's zien er top uit. Moet echt fantastisch zijn om dat allemaal mee te maken! Heel veel plezier nog.

    Gr,
    Pascal

  • 10 Juli 2009 - 22:27

    Dagmar:

    Geweldig Robin, ben weer benieuwd naar het volgende avontuur, groetjes Hans en Dagmar

  • 11 Juli 2009 - 07:37

    Ingrid:

    WOW!! Klinkt super allemaal...hou ons maar goed op de hoogte..
    x ing en rob

  • 11 Juli 2009 - 11:22

    Gerry & Hans:

    Je maakt er wel weer een super trip van. Goed dat je er zo van geniet. De wijntjes zijn wel erg goedkoop, maar goed dat dit niet in NL zo is anders zouden we er maar teveel van drinken. Je mist de BBQ maar die doen we nog wel een keer als je weer terug bent. Blijf voorzichting. Groetjes en X

  • 12 Juli 2009 - 10:03

    Martijn:

    Hey Roobin,
    Mooi man. Ik ken je stuurmanskunsten, dus ben blij dat je fietstocht goed is afgelopen! Ga snel naar je foto`s kijken. Succes en plezier in Argentina.

    Gr Tijn

  • 12 Juli 2009 - 20:35

    Bart:

    Ban Bliet!

    Mooie verhalen man! De gevaarlijkste weg ter wereld is volgens mij gewoon de Moerdijk (in jouw roestbak dan), maar goed... Op je mountainbike langs de afgrond is ook niet mis!
    Geniet ervan daar, al lukt dat wel behoorlijk geloof ik.

    Gr. Bart

    Oh ja, gebruik dat scheermes weer eens. Je lijkt Jezus wel!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Argentinië, Salta

Zuid-Amerika rondreis

Recente Reisverslagen:

19 Augustus 2009

BA - MAD - (020) - TCTNS

11 Augustus 2009

Buenos Aires deel 2

27 Juli 2009

Wijn, skiën, Che, BA!

09 Juli 2009

een niet zo simpel bca´tje

30 Juni 2009

Destination Bolivia
Robin

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 195
Totaal aantal bezoekers 25910

Voorgaande reizen:

03 Juni 2009 - 26 Augustus 2009

Zuid-Amerika rondreis

22 Maart 2006 - 23 Maart 2006

Mijn eerste reis

08 April 2010 - 30 November -0001

Rondreis Oost-Europa/Scandinavia

Landen bezocht: