Rio de Janeiro - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Robin Vliet - WaarBenJij.nu Rio de Janeiro - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Robin Vliet - WaarBenJij.nu

Rio de Janeiro

Door: Robin van Vliet

Blijf op de hoogte en volg Robin

08 Juni 2009 | Brazilië, Rio de Janeiro

Hoi allemaal,

Welkom op mijn reisdagboek. Op 3 juni ben ik samen met collega en maatje Geert vertrokken naar Brazilie. Samen gaan we drie weken rondreizen in Brazilie en daarna ga ik nog negen weken naar Argentinie en Chili. Mijn eerste berichtje gaat over de eerste mooie dagen in Rio de Janeiro.

De eerste dag begon helaas al met een kleine mislukking. Het vliegtuig had een lege business class. Dus wij helemaal relaxed plaatsgenomen in te luxe stoelen. Helaas werden we weggestuurd door de stewardess. Gelijk mijn eerste klacht: de stewardessen van Iberia zijn echt te oud en slechts een beetje vriendelijk. In de avond aangekomen in Rio en na een vermoeiende reis vroeg het mandje in.

Dag 1: Super
Ons hostel ligt in de wijk Ipanema vlakbij het srand. Aardig weertje en we zijn langs het strand naar het wereldberoemde Copacabana gelopen. Een beetje vergane glorie, maar wel leuk om er rond te lopen. Na aardig wat kilomters strand zijn we de stad ingegaan naar de Suikerbroodberg. Hier heb je een mooi uitzicht over de stad.

Dag 2: Fantastisch
Vandaag stond een bezoek aan het Christus beeld op het programma. Dit staat hoog op een berg en waakt over Rio. Volgens mij sinds kort één van de wereldwonderen. Met een taxi de berg op en het laatste stuk 40 minuten bergop naar het beeld gelopen. Echt zo ontzettend indrukwekkend. Dom genoeg geen afspraak gemaakt met de chauffeur om op ons te wachten. Bij terugkomst waren andere chauffeurs gretig genoeg om ons af te zetten met veel te hoge prijzen. Dat maar niet gedaan en gevraagd of we met een of andere chileen mee terug konden rijden. Alleen zijn auto had pech. wij geholpen met met duwen en uiteindelijk in een gare, oude opel kadet zonder draaiende moter bergaf gegaan. Toen we instapten zat daar al een Nederlands meisje in die een jaar in Rio had gewerkt en nu terug was voor vakantie. Toeval bestaat niet en we hadden afgesproken om de volgende dag naar een festival te gaan.`s Avonds een eerste stapavondje gehad in de wijk Lapa. 1 Grote bende, overal mensen op straat en samba muziek. Te goedkope drank en dus erg goed vermaakt.

Dag 3: Fantastisch ++
Echt het meest indrukwekkende tot nu toe gedaan. De Favela in! De sloppenwijken van Rio. Echt zo gaaf. Er worden tours verzorgd vanuit het hostel en je krijgt een prachtige indruk over hoe de mensen daar leven. Aan het begin van de wijk werden we achterop motors gezet en omhoog gebracht. Echt grote gekte, bussen, auto`s, motors, mensen overal en in alle richtingen rijdend. Meloenen rollend over de weg en geen ongeluk gehad tot aan de top van de berg. De huizen zijn namelijk steil tegen de bergen gebouwd en op elkaar gestapeld. dwars door de wijk naar beneden gelopen en echt van alles tegengekomen. In de wijk heerst een groot drugsnetwerk, maar wij hebben gelukkig mee kunnen krijgen dat het grootste deel van de mensen (en kinderen) daar niet bij betrokken is. Natuurlijk zijn de omstandigheden daar niet goed, maar wel heel veel aardige en vrolijke mensen gezien. `s Avonds dus naar het festival waar maar weinig toeristen vanaf wisten. We hebben daar Berit, het Nederlandse meisje en een paar van haar vrienden ontmoet. Het was echt een locaal feestje. Nu ben ik geen ijzersterke danser en ik heb inmiddels meegekregen dat ook Geert geen Rock `n Roll legende zal worden. Dat gevoel werd alleen maar versterkt toen wij daar samen met een paar duizend mensen mee moesten dansen op het ritme van de samba. Sjezus iedereen danst en is hier met muziek bezig. Ach ja na een paar lokale sterke drankjes toch maar geprobeerd om wat mee te bewegen.

Dag 4: Fantastisch
Oooohhhh vandaag stond in het teken van het eerste potje voetbal. In het indrukwekkende Maracana stadion werd de stadsderby Fluminense vs Botafogo gespeeld. We stonden bij de fanatieke aanhang bij Botafogo. Echt negentig minuten lang (en zelfs in de rust) meegezongen en gesprongen met de fans. Er is 1 gast die de hele boel opzweept en een drumband zorgt voor muzikale ondersteuning. Het voetbal was niet om aan te zien en een 1-0 nederlaag deed zelfs bij ons een beetje pijn.

Morgen gaan we richting Ilha Grande, een eilandje waar we een paar dagen heerlijk gaan vertoeven. Snel zal ik proberen wat foto`s te plaatsen, want dan kunnen jullie zien hoe indrukwekkend alles hier is. En oh ja, wij willen terug naar die Favela, echt machtig, er stond een huisje te koop voor een slordige 3600 eurie. Koopje dus.

• 08 Juni 2009 - 06:57

Celine:

Ha mannen,

dat wordt wat drie weken met jullie twee! Ik kan niet wachten om de meest briljante foto's te zien. De eerste verhalen zijn in ieder geval erg leuk om te lezen.

Liefs uit Den Haag.
    C

• 08 Juni 2009 - 07:18

Kimm:

Hey Robin!

Leuk om te lezen wat je allemaal al gedaan hebt! Ben benieuwd naar de foto's.
    xx
    Kimm

• 08 Juni 2009 - 07:24

Mark:

klinkt allemaal goed,

lijkt trouwens wel op stadion Bernabue daar in rio......

• 08 Juni 2009 - 07:25

Tim:

Robin, waar blijven die foto's van Geert met die schaars geklede dames op de Copacabana?

Het beste en geniet ervan!

Gr Tim

• 08 Juni 2009 - 07:34

Mireille:

Heeeee mannen, klinkt allemaal goed, gaaf en indrukwekkend. We kijken uit naar de foto's !
    X Mireille

• 08 Juni 2009 - 07:48

Linda & Marco:

Zo te lezen is het begin van je reis al super leuk geweest! Veel plezier nog en wij zijn benieuwd naar de foto's!

• 08 Juni 2009 - 08:10

Tinus:

jahoorrr! vervelend zo´n reis en dan ook nog in gezelschap van een boekhouder..! ;) HAHAHA nee hoor, super cool!! geniet en leuk om jullie verhalen te lezen!
    enne, kun je een bod voor me doen in de Favela, moet tenslotte ook weer iets nieuws kopen..
    HAVE FUN! dikke kus

• 08 Juni 2009 - 08:17

Steef:

Fantastisch mannen!! Veel plezier de komende weken/maanden. En nu gaan we stoppen met schrijven over drankjes drinken met de dames en gaan jullie de lezers informeren over de uurtjes met de dames na de drankjes......!! Als Roberto in Madrid in een vaag cafe in staat is het aan te leggen met Miss Madrid moet er in Rio toch ook wat mogelijk zijn!!! Saludos uit IStanbul.

• 08 Juni 2009 - 08:30

Peetje:

Hey,

Dat klinkt super! Op naar Ilha Grande, geniet ervan!

gr
    Peetje

• 08 Juni 2009 - 08:56

Lonneke:

Hey Robin,

zo te lezen ben je de eerste dagen al goed doorgekomen! Ik ben benieuwd naar de foto's! De Lapa Street Party is super hè!!!

Ow ja, als je nog een keer terug naar de favela wilt moet je een keer 's avonds gaan... Dat is pas echt indrukwekkend en op vrijdagavond is er een favela party!!

Veel plezier nog daar en doe voorzichtig!

kus Lonneke

• 08 Juni 2009 - 09:04

Kirsten:

Klinkt weer helemaal super!!!
    Ben benieuwd naar de verhalen die nog gaan komen en natuurlijk naar de foto's!
    Geniet ervan!
    Kus

• 08 Juni 2009 - 09:05

Ilke:

Net begonnen en nu al onvergetelijk zo te lezen. Ben benieuwd hoe los die dansheupen zijn over een paar weken mannen.
    Liefs Ilke

• 08 Juni 2009 - 09:20

Kim:

Hee,
    Klinkt goed allemaal...! Geniet er van, lief zijn voor elkaar en vergeet onze slippers niet. Ok doeiii! X Kim

• 08 Juni 2009 - 09:21

Renske:

Wat slecht, ik wist niet eens dat je al weg was... wat gaat t snel zeg! Na je verhaal te hebben gelezen komen er bij mij heel wat jaloerse gevoelens naar boven! GENIET ERVAN zou ik zeggen... Ben beniewd naar de Ilha Grande! MAAK MAAR VEEEEEEEL FOTO's!

Veel plezier daar
    KUS

• 08 Juni 2009 - 11:12

Levon:

Ziet er goed uit man.
    Veel plezier.

• 08 Juni 2009 - 11:31

Kevin:

He there, gaaf hoor!jammer dat je er in juli niet bent dan zijn wij er ook 3 weken :) kom maar op met die verhalen!greetz kevin

• 08 Juni 2009 - 12:08

Vincent Barcelona:

leuk ouwe!
    maar zoals steef en tim al zeiden...waar blijft de ongecensureerde versie??

vicente

• 08 Juni 2009 - 13:53

Robert:

Leuk, maar zie Steef, Vincent en Tim

• 08 Juni 2009 - 13:56

Leo:

Pffff zit me 3 maanden lang van m'n werk te houden omdat ie ook zo graag een keer meissies wil ontmoeten, gaat het 1e verslag dat ik ontvang alleen maar over voetbal, cultuur en natuur. Vrij saai, doe daar wat aan!

• 08 Juni 2009 - 14:09

Tes:

Hey Rob en Geert, zo te horen vermaken jullie je daar prima! Leuk om te lezen! Hier alles goed, maar wel stil (en opgeruimd haha) in huis. Nou veel plezier nog en geniet ervan! Dikke kus

PS Rob nog bedankt trouwens ;-)

• 08 Juni 2009 - 14:13

Mel&bas:

He Robin,

Wat een jaloers makende verhalen weer! Klinkt super! He Robin geniet ervan en we horen van je! Groetjes

• 08 Juni 2009 - 15:13

Marjo:

Hoi Robin, nou je vermaakt je wel, helemaal goed enne...
    als mama hoef ik dus GEEN ongecensueerde versie ! x m

• 08 Juni 2009 - 15:35

Aad:

Kom maar op met die foto's kan ik je ook eens in actie zien. Je kent dat verhaal wel van die drank en vrouwen, nou ik zou zeggen toch maar zelf uitproberen. Veel plezier nog daar.
    gr. Papa

• 08 Juni 2009 - 16:01

Jurgen H.:

Hey Robin,

Zo te lezen gaat het allemaal goed!!!

Maar zoals Steef, Vincent, Tim en Robert al zeiden: ongecensureerde versie graag!! :)

Bij deze zin: "Toen we instapten zat daar al een Nederlands meisje in die een jaar in Rio had gewerkt en nu terug was voor vakantie. Toeval bestaat niet en we hadden afgesproken om de volgende dag naar een festival te gaan", ging er bij mij al een alarmbel rinkelen!!

Nou nog veel plezier daar in ieder geval en we horen je wel weer...

Groeten Jurgen

• 08 Juni 2009 - 16:40

Rob W:

Hey kerel,
    Fantastisch zo'n start vab je reis!
    Ben benieuwd naar de fotos en naar de "ECHTE verhalen" over het NL meisje en de stapavond ;)
    Geniet ervan....

Kus

• 08 Juni 2009 - 20:33

Rob:

mooie joker

godverdomme 5 dagen weg en nou al stikjaloers

gister nog wel met AAD op parkfeest staan bijpraten, dat was zo beetje de enige bekende van de st Janneke gang die er was overigens.. haha

Koos, de groeten en hoor je snel

Robke, en de groeten van Nathalie trouwes

• 09 Juni 2009 - 15:58

Jeroen:

Hey Robin,
    Zo te zien is dit nu al een top reis. Veel plezier
    Jeroen

• 09 Juni 2009 - 21:11

Dagmar:

Hoi Robin,
    Ontzettend leuk jouw reisverslagen,ik ben benieuwd naar wat je de volgende 11 weken nog allemaal beleefd,heel veel plezier, groetjes van Hans en Dagmar

• 10 Juni 2009 - 11:01

Ruud:

Chef, mooi verhaaltje! Echt tof dat je meteen een wedstrijdje hebt mee kunnen pikken!

Veel plezier nog!

Ruud

• 11 Juni 2009 - 10:03

Marieke:

Hey Geert! Laat ik hier ook eens een berichtje voor jou achterlaten :)
    Klinkt goed allemaal. Ik ben zo benieuwd hoe je het vind daar...Hoe alles op je overkomt en of je je er lekker voelt.
    Veel plezier beiden, geniet met volle teugen!

Mariek

• 11 Juni 2009 - 15:14

Diana Van Vliet :

Hé hallo neef, jij in Brazil en je zus in Canada en wij maar werken hier, nou nou nou.

Genieten jullie lekker ? Heb je al dansles genomen want niet dansen in Brazilie dat kan echt niet hè !!!!!

xx
    Diana

ps. heb je dat huisje in de Favela nog gekocht ? Altijd handig nl. een vakantie adres.

• 12 Juni 2009 - 10:05

Rob Verheij:

Hoi Robin,

Zo, je knalt er gelijk goed in.
    Dit is toch wel wat anders dan een weekendje Londen en wedstrijdje Fullham tegen Stoke !

Ik ga je belevenissen volgen, veel plezier, en veel succes met de drank, dansen en ... wat verder op je pad komt.

gr
    Rob

• 12 Juni 2009 - 14:31

Dennis:

Ha grote,

Mooi om je verhaal te lezen! Geniet er van man en maak ze gek daar!